Imunitate

Imunitatea și Rolul Sistemului Imunitar!

Imunitatea este cea mai de preț funcție a sistemului imunitar în menținerea sănătății întregului organism.

Imunitatea este responsabilă nu numai cu anihilarea microorganismelor responsabile cu îmbolnăvirea, ci și cu evitarea reacțiilor alergice și cu menținerea în frâu a bolilor autoimune. De-a lungul timpului s-a observat că imunitatea joacă un rol extrem de important inclusiv în încetinirea procesului de îmbătrânire.

Sistemul nostru imunitar este esențial pentru supraviețuirea noastră. Fără un sistem imunitar, corpurile noastre ar putea fi atacate de bacterii, viruși, paraziți și multe altele. Sistemul nostru imunitar este cel care ne menține sănătoși pe măsură ce trecem printr-o mare de agenți patogeni.

Există trei tipuri de imunitate la oameni:
  1. Imunitate înnăscută
    Cu toții ne naștem cu un anumit nivel de imunitate față de invadatori. Sistemele imune umane, similar cu cele ale multor animale, vor ataca invadatorii străini încă din prima zi. Această imunitate înnăscută include barierele externe ale corpului nostru – prima linie de apărare împotriva agenților patogeni – precum pielea și membranele mucoase ale gâtului și intestinului. Acest răspuns este mai general și nespecific. Dacă agentul patogen reușește să se eschiveze de sistemul imunitar înnăscut, intră imunitatea adaptativă sau dobândită.
  2. Imunitate adaptativă (dobândită)
    Această protecție împotriva agenților patogeni se dezvoltă pe măsură ce trecem prin viață. Pe măsură ce suntem expuși bolilor sau ne vaccinăm, construim o bibliotecă de anticorpi împotriva diferiților agenți patogeni. Aceasta este uneori denumită memorie imunologică, deoarece sistemul nostru imunitar își amintește de dușmanii anteriori.
  3. Imunitate pasivă
    Acest tip de imunitate este „împrumutat” de la o altă sursă, dar nu durează la nesfârșit. De exemplu, un copil primește anticorpi de la mamă prin placentă înainte de naștere și în laptele matern după naștere. Această imunitate pasivă protejează bebelușul de unele infecții în primii ani de viață.
Orice sistem imunitar deficitar prezentă o sensibilitate mai mare în fața bolilor, astfel apar unele simptomele precum:
  • Oboseala accentuată
  • Stări de apatie, chiar anxioase
  • Infecții repetate de tipul candida, ORL, urinare, dar și apariția herpesului și a răcelilor frecvente
  • Inflamarea ganglionilor limfatici
  • Vindecarea greoaie a rănilor
  • Reacții alergice
În afară de afecțiunile sistemului imunitar, categorie în care intra alergiile, afecțiunile autoimune și imunodeficitare, există și alți factori care slăbesc sistemul imunitar:
  • Stresul, frica, oboseala cronică și insomniile
  • Depresia, anxietatea și tristețea prelungită
  • Dieta dezechilibrată
  • Consumul excesiv de alcool, tutun si substanțe stupefiante
  • Excesul de medicamente, categorie din care fac parte antibioticele si cortizolul
  • Poluarea

Odată cu venirea sezonului rece, capacitatea sistemului nostru imunitar de a se apăra împotriva virușilor și infecțiilor scade, iar corpul este mai susceptibil la răceli, gripe și alte afecțiuni de sezon. Chiar dacă avem un sistem imunitar puternic, iar analizele medicale se află în parametri normali de fiecare dată, anumiți factori externi pot surprinde sistemul imunitar și îl pot destabiliza.

În plus, deoarece iarna, fructele și legumele sunt mai greu de integrat în dieta zilnică, acest lucru poate devitaminiza corpul și slăbi sistemul imunitar. Practic, în lipsa nutrienților necesari și a unui mediu stabil și sănătos, sistemul imunitar este expus factorilor patogeni din exterior.

Pentru a ne păstra echilibrul sănătății în lunile de iarnă, iată câteva sfaturi utile de care puteți ține cont pentru ca acest echilibru să fie confirmat și de analizele medicale de laborator:
  • Alimentația bogată în vitamine și minerale esențiale, precum și hidratarea suficientă, sunt importante pentru menținerea echilibrului sistemului imunitar. Chiar dacă majoritatea legumelor și fructelor nu sunt în sezon, alegeți citricele, dovleacul sau sfecla roșie, ușor de găsit chiar și iarna.
  • Pentru a vă menține tonusul și starea de sănătate, faceți mișcare fizică zilnic, pe cât posibil în aer liber. Producția de limfocite este stimulată de mișcare și astfel vă ajutați propriul corp să își producă resursele necesare pentru a face față pericolului factorilor externi.
  • Suplimentele alimentare și vitaminele, în anumite combinații, ajută sistemul imunitar să își păstreze forța. Astfel, vitamina C, în combinație cu zincul, reprezintă una dintre cele mai bune protecții pentru sistemul nostru imunitar. 
  • Vitamina D este de asemenea un aliat important al sistemului imunitar, ajutând atât la fixarea calciului în organism, cât și la lupta împotriva virusurilor și infecțiilor. În plus, vitamina D joacă și un rol destul de important în anumite afecțiuni maligne, boli autoimune, infecții și boli cardiovasculare. 

Sursa:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/320101
https://bioclinica.ro/pentru-pacienti/articole-medicale/iarna-se-numara-metodele-de-protejare-a-imunitatii 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *